• Elämässä.

5 keinoa selviytyä syksyn pimeydestä

Syksy on kaunista aikaa liikkua ulkona. Maa on täynnä eri värisiä puista tippuneita lehtiä. Taloyhtiömme puolesta pihapiiriimme on ilmestynyt roskalava, johon olisi tarkoitus laittaa haravoinnin tuloksena syntyneet lehtikasat. Naapurimme on innokas siivoamaan pihoja ja niin myös tänä vuonna hän on ensimmäisenä paikalla haravan varressa. Itse livahdan nopeasti ohitse ja tunnistan pienen pistoksen rinnassa, kun lehtikasat eivät kerta kaikkiaan innosta syksyisenä viikonloppuna.


Huomaan keksiväni paljon parempaa tekemistä, ja aika usein lehdet katoavat pihastamme vasta siinä vaiheessa, kun ne ovat lähestulkoon jäätyneet pihaamme. Tätä kirjoittaessani pihallamme lojuu kaikenlaista siivottavaa ja odottelen inspiraation heräämistä. Miten sitten selvitä syksyn pimeydestä ja selviytyä arjen vaatimuksista.




1. Ensimmäiseksi ajattelen niin, ettei oikeasti ole pakko, jos ei halua tai jaksa. Kalenteriin voi alkaa pakollisten menojen rinnalla aikatauluttaa itselle mieluisia tekemisiä ja asioita. Pystyt itse vaikuttamaan aika paljon siihen, mihin aikaasi käytät. Aseta itsesi mahdollisimman usein etusijalle. Monet antavat itsestään paljon ja tekevät luonnostaan asioita muiden hyväksi. Pyri siihen, ettei toisten tarpeet ja toiveet jatkuvasti ohita sinun tarpeitasi.

2. Toiseksi on tärkeää virittää ajatuksesi hyvinvoinnin taajuudelle. Mieleemme juolahtaa jatkuvalla syötöllä erilaisia ajatuksia, joihin voimme suhtautua monella eri tavalla. Teemme jatkuvasti tulkintoja toisista ihmisistä ja arjen tilanteista. Kielteisten tulkintojen kohdalla voimme kokeilla näkökulman vaihtamisen taitoa. Voimme sisäisen puheemme avulla kannustaa itseämme ja oppia puhumaan itsellemme kauniisti.

3. Kolmanneksi on tärkeää kehittää itsessään myös hyväksymisen taitoa. Elämä ei aina ole mukavaa ja siihen kuuluu epäonnistumisia, vaikeita ajanjaksoja ja kaikkea sellaista, johon emme pysty valmistautumaan. Elämän raadollissemman puolen hyväksyminen lisää kykyä arvostaa pieniä arjen mukavuuksia ja hyviä hetkiä. Hyväksymisen taito lisää myös ymmärrystä toisia ja toisten tunteita kohtaan. Aina ei vaan oikeasti hymyilytä ja on tärkeää pystyä hyväksymään tämä tosiasia myös toisissamme.

4. On tärkeää ajoittain haastaa itseään käymään epämukavuusalueella. Voimme läpi elämän oppia uusia taitoja, mikäli sallimme sen itsellemme. Rohkeus toteuttaa itseään eri laisilla tavoilla läpi elämän heijastuu myös muille elämän osa-alueilla. On mahtavaa nähdä, kun ihmiset tekevät itselle mieluisia asioita. Hymy tarttuu ja kerää ympärilleen samanhenkisiä ihmisiä.

5. Arvosta lepoa ja vaali untasi. Tämä on monien mielestä klisee, mutta oikeasti niin tärkeää. Monet laiminlyövät tätä päivästä toiseen, paahtavat viikosta toiseen pysähtyen ensimmäisen kerran illalla sänkyyn mennessään. Keho on kovilla ja yrittää epätoivoisesti viestittää liiallisen tekemisen haitoista. Vaikka illalla tekisi mieli valvoa pitkään, on tärkeää antaa keholle ja mielella riittävästi aikaa levätä ja palautua.


Jokainen rakentaa elämäänsä omalla tavalla. Mitkä ovat sinun selviytymiskeinosi? Anna itsellesi hetki aikaa pureksia tätä kysymystä. Tee sitten seuraavalle viikolle suunnitelma oman hyvinvointisi vahvistamiseksi.


Ihanaa syksyä kaikille!


Terkuin Heidi


Heidi Joutsiniemi on psykologi, kognitiivis-integratiivinen psykoterapeutti, ja ennen kaikkea kahden teini-ikäisen äiti. Heidi toimii ammatinharjoittajana sekä aikuisten että lapsiperheiden kuntoutuksessa. Kirjoituksissaan hän kuljettelee lukijoita mukana kuntoutuspsykologin arjessa. Heidi tavoittelee kirjoituksissaan arjessa läsnäolon voimaa, yhdessä iloitsemista, ihmettelyä ja toivon kipinää.

MS_uusi_logo_2018.png
  • Black Facebook Icon

© 2019 Suomen MS-hoitajat ry