• Elämässä.

5 tapaa matkustaa koronan aikana

Lapsuuden perheessäni matkustamista suunniteltiin pitkään ja se oli usein vuoden kohokohta. Vanhempieni makuuhuoneen leveällä ikkulaudalla komeili iso säästöpossu, johon kerättiin rahaa matkakassaa varten. Matkustamisessa yksi keskiö oli matkan suunnittelu. Vanhempani kutsuivat kavereita tai sukulaisia kylään suunnittelemaan tulevia matkoja. Matkustusohjelmien rinnalla pöydällä oli iso kasa eri matkanjärjestäjien matkakatalogeja hinnastoineen. Sitten vain selailemaan ja fiilistelemään. Huomaan kaipaavani todella paljon matkustamisesta. Miten matkustamisesta voisi edelleen nauttia myös koronan aikana?




1. Pienten retkien tekeminen lähimaastoissa tai mökkeillen

Koronan myötä ulkoilu on lisääntynyt ja ihmiset suuntaavat erilaisiin retkikohteisiin. Suomessa on todella paljon kauniita kansallispuistoja, luonnonpuistoja ja luonnonsuojelualueita. Ilman lämmetessä voi kaivella varastoista telttailuvälineitä ja yöpyä luonnonäänien keskellä raittiista ilmasta nauttien. Monet saattavat kävellä tutuissa lenkkimaastoissa, mitkä saattavat pitkän ajan kuluessa alkaa puuduttamaan. Joskus mieltä voi piristää pienikin maiseman vaihdos; jokapäiväisen kävelylenkin toteuttaminen uudella lenkkipolulla voikin tuoda toivottua piristystä. Jotkut ovat onnekkaita ja voivat suunnata luonnon keskelle omaan mökkimaisemaan.

2. Matkamuistoista keskusteleminen ja valokuvien katselu

Matkustaminen jättää monenlaisia kokemuksellisia muistoja meihin jokaiseen. Nämä muistot on mahdollista herättää eloon hyvinkin yksinkertaisilla keinoilla. Matkalla saamme viettää usein aika stressitöntä aikaa yhdessä tärkeiden ihmisten kanssa. Kiireettömyyden vaaliminen kotona näin koronankin aikaan on tärkeää. Perheenjäsenten kanssa voi saada aikaan mukavia hetkiä vanhoista matkamuistoista keskustellen ja kuvia katsellen. Mikäli olet joskus kuvaillut reissuja videokamarella, voi nyt olla hyvä hetki käynnistää uusi matka vanhoja videonauhoja katsellen.

3. Matkustelu makuuhuoneen sängyllä maaten

Vuoden pimeimpään aikaan isälläni oli tapana matkustella solariumia ottaen omassa makuuhuoneessa. What? Kyllä. En nuorempana ollenkaan ymmärtänyt, mitä järkeä tässä isäni matkustustavassa oli. Isäni piti todella paljon Kreikassa matkustamisesta. Solariumin lämmössä maatessaan hän nostatti matkustustunnelmaa usein kuuntelemalla kreikkalaista musiikkia. Nyt kun mietin asiaa, tämähän on nerokas tapa rentoutua. Isäni saapuikin matkaltaan usein hyväntuulisena ja rentoutuneena. Matkustus perustui paljon mielikuvien käyttöön. Isäni pystyi rentoutuneessa tilassa palaamaan konkreettisiin matkamuistoihin.

4. Matkustaminen ja eri kulttuureihin tutustuminen kotona kokkaillen

Matkustamiseen liittyy usein hyvän seuran lisäksi hyvä ruoka. Koronan myötä leipominen ja kokkaaminen ovat lisääntyneet paljon monien kodeissa. Ihanan italialaisen tunnelman luominen omaan kotikeittiöön voi onnistua hakemalla internetistä ideoita ja uusia reseptejä. Sisustuksella on tärkeä merkitys kokonaisuuteen. Kaapista ja vintin uumenista voi löytää paljon käyttämättä jäänyttä tavaraa, kun oikein alkaa tunnelmoimaan. Monet ovat myös intoutuneet sisustamaan enemmänkin koronan aikana. Kotona vietetään paljon aikaa ja silloin on tärkeää, että viihtyvyys on kohdillaan. Mielikuvitusta hyödyntämällä iltaan voi lisätä tunnelmaa kynttilöiden ja hyvän musiikin avulla. Se mikä tässä matkustustavassa on mukavaa, matkakohdetta on suhteellisen helppo vaihtaa ja luoda keittiöön täysin erilainen menu ja tunnelma.

5. Matkustaminen internetin avulla

Internet tarjoaa paljon mahdollisuuksia erilaiseen matkustamiseen ja tulevaisuuden matkojen suunnitteluun. Nykyään matkakohteesta saa internetin välityksellä paljon tietoa ja voi lueskella ihmisten matkablogeja ja matkakertomuksia. Youtube tarjoaa myös paljon erilaisia matkustusaiheisia videoita. Ihania meren rannan ääniä on mahdollista kuunnella ja katsella kotisohvalta käsin. Olipa matkustustapasi mikä hyvänsä, on huolien keskellä tärkeää osata irrottautua ja ottaa rennosti. ihmisen mieli suuntaa automaattisesti uhkiin. Tämä on hengissä säilymisen kannalta tärkeää. Voimme kuitenkin harjoitella myös positiivisten kokemusten herättämistä eri aisteja hyödyntäen. Voimme suunnata huomiomme tietoisesti pois ajatuksista ja huolista johonkin muuhun, erilaisia tekniikoita hyödyntäen – esimerkiksi mielikuviin, tekemiseen, hengitykseen, musiikkiin tai olemisen tilaan.


Mukavia matkustushetkiä sinne kotisohville - nyt on aika mielikuvitukselle ja luovuudelle.


T: Heidi


Heidi Joutsiniemi on psykologi, kognitiivis-integratiivinen psykoterapeutti, ja ennen kaikkea kahden teini-ikäisen äiti. Heidi toimii ammatinharjoittajana sekä aikuisten että lapsiperheiden kuntoutuksessa. Kirjoituksissaan hän kuljettelee lukijoita mukana kuntoutuspsykologin arjessa. Heidi tavoittelee kirjoituksissaan arjessa läsnäolon voimaa, yhdessä iloitsemista, ihmettelyä ja toivon kipinää.

MS_uusi_logo_2018.png
  • Black Facebook Icon

© 2019 Suomen MS-hoitajat ry