top of page
  • Jan

MS-tauti ja muisti: kolme vinkkiä arjen helpottamiseksi



Monelle MS-tautia sairastavalle muistin heikkeneminen voi olla haaste arjen hallinnassa. MS-taudin aiheuttamat muistiongelmat voivat vaihdella lievistä unohteluista vakaviin kognitiivisiin vaikeuksiin, mikä vaikuttaa päivittäiseen elämään ja hyvinvointiin. Lieviä tiedonkäsittely- ja muistitoimintoihin liittyviä oireita voivat olla vaikkapa keskittymisvaikeus tai sanojen hakeminen.

 

Onneksi on olemassa keinoja, joilla voi helpottaa muistamattomuutta ja parantaa elämänlaatua. Jos haluat parantaa muistiasi, niin kokeile seuraavia vinkkejä.

 

1. Pidä muistista huolta: aktivoi aivoja

 

MS-tauti saattaa vaikuttaa aivojen toimintaan ja muistiin, mutta on olemassa keinoja, joilla voi ylläpitää ja parantaa kognitiivista toimintaa. Pidä aivosi aktiivisina ratkomalla ristikoita, pelaamalla muistipelejä, lukemalla ja oppimalla uusia asioita. Osallistu aivojumppaan ja haasta itsesi säännöllisesti uusilla tehtävillä. Aktiivinen aivojen käyttö voi auttaa hidastamaan muistin heikkenemistä ja ylläpitämään mielen terävyyttä.

 

2. Organisoi ja suunnittele: käytä apuvälineitä

 

Järjestelmällisyys ja suunnitelmallisuus voivat auttaa hallitsemaan muistiongelmia arjen askareissa. Hyödynnä muistilappuja, kalentereita ja älypuhelimen muistutuksia pitääksesi asiat järjestyksessä ja aikataulussa. Luo päivittäinen rutiini ja pysy siinä parhaasi mukaan. Älä epäröi käyttää apuvälineitä, kuten muistioita ja listoja, tehtävien ja tapaamisten muistamiseen. Kun tiedät tärkeiden asioiden olevan hallinnassa, voit vähentää stressiä ja turhautumista.

 

3. Ole sosiaalinen: ylläpidä ihmissuhteita


Sosiaalinen vuorovaikutus ja aktiivinen osallistuminen yhteiseen tekemiseen voivat edistää mielen terveyttä ja muistin toimintaa. Pidä yhteyttä ystäviin ja perheeseen, osallistu harrastusryhmiin tai vertaistukiryhmiin ja käy tapahtumissa, jotka tukevat sosiaalista kanssakäymistä ja muistin käyttöä. Sosiaaliset suhteet voivat parantaa muistia ja kognitiivista toimintaa ja vähentää jo ennalta muistisairauksien riskiä.

 

Kiinnostaisiko sinua tietää riskisi sairastua muistisairauteen seuraavan 20 vuoden aikana? Ota asiasta selvää ja tee Muistiliiton julkaisema riskitesti.

 


Jan Holmberg on sairaanhoitaja (YAMK), tietokirjailija, kouluttaja ja bloggaaja. Hän on terveydenhuollon monitoimimies, jonka ideat syntyvät pienistä asioista ja päätyvät usein elämää syleileviksi blogipostauksiksi. Jan on blogin vakituinen kirjoittaja, joka pyrkii hurmaamaan lukijat kirjailijan tinkimättömyydellä, psykiatrisen sairaanhoitajan avarakatseisuudella ja kouluttajan innolla.

Viimeisimmät päivitykset

Katso kaikki

Comments


bottom of page