• Elämässä.

Vertailussa erilaiset viilennyskeinot


Kesän helteet ovat vaikuttaneet asiakkaiden arkeen monella tavalla. Toiset nauttivat suunnattomasti lämpimästä ilmasta ja rannalla makaamisesta. Monet kroonisista kivuista kärsivät kokevat kesän ja lämmön helpottavan oireita. MS-tautia sairastavat ovat usein herkkiä lämpötilan muutoksille. Helteisen kesän aikana uupumus on yleisempää ja voimakkaampaa. Olemme monien kanssa ennen lomille jäämistä miettineet helpotuksia ja viilennyskeinoja kuumuuden keskelle.


Itselläni suhtautuminen aurinkoon ja lämpötilan muutoksiin on vaihdellut paljon elämän eri vaiheissa. Lapsena, nuorena ja nuorena aikuisena olin valtava vesipeto, ja vietin kaikki lapsuuteni kesät Suomessa mökillä uiden ja saunoen. Tykkäsin viettää aikaa rannoilla kiviä keräille ja leipiä heitellen. Satoi tai paistoi olin aina ulkona. Omien lapsien myötä kesät menivät lasten ehdoilla. Toinen lapsistamme ei voi sietää liiallista kuumuutta, joten olen tottunut siihen, että suunnitelmat vaihtuivat. Jostain syystä ihoni ei myöskään enää kestä aurinkoa samalla tavalla, joten olen tottunut peittämään ihon vaatteilla. Vietän nykyisin siis enemmän aikaa varjossa istuskellen.





Asiakkaideni osalta kesän ehdoton viilennyssuosikki ovat erilaiset ilmastointilaitteet. Useampi asiakkaistani on asentanut kotiinsa ilmalämpöpumpun. Niiden asentamisen myötä yöt on nukuttu hyvin, ja kotona viihtyy paremmin. Opiskelijabudjetista ilmalämpöpumppuihin ei ole ollut mahdollisuuksia, joten useampi on joutunut tyytyä perinteiseen tuulettimeen.


Eräs asiakkaistani kiroilee, kun tuulettimen naksuva ääni käy hermoille. Asuntoon paistaa koko päivän aurinko ja lämpömittari kohoaa yli 30. asteeseen. Pienessä yksiössä läpivetoa ei ole mahdollista saada aikaan, joten iltaisin on pakko pitää ulko-ovea auki. Joskus tulee niin kuuma, että on pakko käydä yöllä suihkussa. Toisilla tuulettimia pyörii jokaisessa huoneessa, mutta monet ovat tuoneet esille, että tuulettimista aiheutuu flunssan oireita ja lihassärkyjä. Nämä kapistukset selvästi jakavat ihmisten mielipiteitä.


Ilmastointilaitteiden rinnalla monet ovat alkaneet nukkua ulkona. Eräs asiakkaistani pitää muutenkin retkeilystä, joten hänelle on ollut luontevaa ripustaa kotipihalle retkeilyyn suunnattu riippumatto kahden puun väliin. Toistaiseksi mies on saanut nukkua pihapiirissä yksin, mutta toivoo saavansa perheenjäsenistä pian seuraa. Eräs perhe siirsi sängyn patjat parvekkeelle, ja yölliset hikoilut ovat loppuneet siihen. Perheen äidin mukaan nukkuminen parvekkeella on vaatinut seikkailumieltä, sillä täysin hiljaiseksi ympäristöä ei voi saada. Eräänä aamuna oli perhe herännyt lokkiparven metelöintiin. Lattialla nukkuminen on myös varteenotettava vaihtoehto. Tällöin kannattaa etsiä se kodin viilein nurkkaus ja majoittua yöksi sinne.


Monet ovat myös viilentäneet peittoja ja lakanoita laittamalla niitä pakastimeen ennen nukkumaan menoa. Iholle levitettävät kylmägeelit saattavat myös helpottaa olotilaa. Monet ovat yrittäneet rakentaa päivärytmiä lämpötila huomioiden. Päivän kuumimmat hetket on syytä viettää kotona tai kauppakeskuksen ilmastoiduissa tiloissa. Rannoille ja uimaankaan ei välttämättä tarvitse lähteä päivän kuumimpaan aikaan, vaan lämpöä riittää vielä pitkälle iltaan asti. Yritä myös kiinnittää huomiota ja panostaa yleiseen olotilaasi. Monet ovat tykänneet kesäisin syödä hieman kevyemmin, esimerkiksi erilaisia keittoja ja smoothieita valmistellen.


Ja lopuksi vielä. Kesästä ja kuumuudesta ei myös tarvitse tykätä. Eräs asiakkaistani sanoi kuulleensa joka päivä tuttaviltaan, että ei saa valittaa ja nyt nautitaan, kun on lämpöä. Asiakkaani toteaa kovaan ääneen: " Ja en muuten nauti, koska en voi sietää kesää". Asiakkaalla on MS-tauti, ja hän nauttii eniten pienestä pakkasesta ja syysilloista kynttilöineen ja villasukkineen. Jokaiselle siis jotakin.


Ihanaa kesää kaikille!


Kesäterkuin


Heidi


Heidi Joutsiniemi on psykologi, kognitiivis-integratiivinen psykoterapeutti, ja ennen kaikkea kahden teini-ikäisen äiti. Heidi toimii ammatinharjoittajana sekä aikuisten että lapsiperheiden kuntoutuksessa. Kirjoituksissaan hän kuljettelee lukijoita mukana kuntoutuspsykologin arjessa. Heidi tavoittelee kirjoituksissaan arjessa läsnäolon voimaa, yhdessä iloitsemista, ihmettelyä ja toivon kipinää.